fredag 4. mars 2011

Fly, flyplass, forsinkelser og ikke minst, masse venting.

Ja, flyet var altså forsinket en time. Vi skjønte dette kom til å gå galt, så vi ringte finnair for info. De kunne ikke svare på noe, så vi måtte bare høre hva de hadde å si i helsinki når vi kom dit. Vi ringte like gjerne forsikringsselskapet også, for å høre hva vi skulle gjøre. De sa at vi bare måtte følge strømmen og se hva som skjedde videre. Flyreisen fra norge til bangkok skulle finnair ordne, men vi kom jo helt sikkert til å komme for sent til de neste flyene videre også, siden flyet fra bangkok til kuala lumpur skulle dra 3,5 timer etter vi skulle ankommet bangkok. Etter 1,5timer kom vi oss avgårde på flyet til helsinki. Da vi ankom helsinki kl 17.00, fikk vi beskjed om at vi var booket om til et fly som skulle dra kl 23.55 til bangkok. Det betyr at vi var ca 8 timer forsinket til bangkok. Mens vi ventet på flyet, skrev vi en melding til jonas, som var på et annet fly som ikke var forsinket, at han ikke skulle vente på oss. Bare komme seg ned på bilettene vi hadde kjøpt sammen.
Vi fikk 17€ av finnair til mat, så vi dro til en grei restaurant og brukte alt på to store pizza og brus. Resten av tida gikk fort bort i mye dårlig humor og kortspill.
Når vi hadde kommet oss på flyet til bangkok og skulle til å dra, var det selvfølgeli noen tullinger som var gode å fulle på flyet, og som selvfølgeli skulle drikke av en medbrakt flaske. Dette førte til problemer de ikke hadde regna med. Flyvertinna spurte fint om hu kunne få flaska en 6-7 ganger før hu ble lei å få nei hver gang. Hu snudde på helen, forsvart fremover i flyet, mens tullingene ropte etter henne. 2min senere kom det to vakter, som ba tullingene ta med seg bagasjen sin og forlate flyet sammen med dem.. Lurer på om de angra litt etterpå...

Vi kom oss til bangkok. Hørte om fly videre til vår destinasjon. Det gikk ikke fly før dagen derpå, så vi kjøpte bilettene og tok taxi til byn, for å sove over en natt. Taxituren tok ca 45 min fra flyplassen til kao san road. Kao san road er en backpacker gate midt i bangkok. Jeg har vært der før, så jeg kjente til et bra og billig guest house. Vi dro dit, kasta av oss sekken og dro ut igjen for å se på livet. Vandret litt rundt, spiste en pannekake ved en gatetralle ol. Satte oss tilslutt ned på den sentrale irich baren rett ved guesthouset vårt, siden det begynte å lyne, tordne og regne. Kjøpte oss et tårn med øl og slappet av med mat og prat. Tok kvelden for å få litt god søvn, før neste dag med fly og venting.

Godt sov ingen av oss. Våkna hele tida, men vi fikk hvertfall noe søvn. Sto opp i ni tida og gikk for å spise frokost. Der møtte vi en fyr fra holland som reiste alene. Snakket en god stund med han før vi dro for å sende en mail hjem og oppdatere bloggen. Kom oss opp på rommet etterhvert, og fikk pakket oss ut av rommet. Hoppet i en taxi og dro til flyplassen. Flyet gikk på riktig tidspunkt for en gangs skyld. Flyturen tok ca to timer. Når vi ankom fikk vi info om at flyet vårt var forsinket videre..... bombe tenkte vi da... Etter en stund fikk vi info om enda mer forsinkelse.... Så her sitter vi da, og tenker på jonas som sikkert koser seg på langkawi, uten skuffelser og forsinkelser hele tida. Kl er nå 20.00 og vi har oppholdt oss på fly i ca 14timer, Og flyplass i ca 20timer til sammen til nå.. Begynner å bli litt leie. Hehe. Men ser fram til å komme frem til fine strender, god temp og ingen air condition som blåser 17grader rett i tryne ditt hele tida. Det er nemlig dritt kaldt på alle flyplasser!